Redden Basis is een versimpelde variant van de originele Redden wedstrijd. De regels verschillen een beetje van het originele spel. Er zullen geen hellingen zijn, het veld is wat korter, de evacuatiezone is wat kleiner, de obstakels zijn minder moeilijk en er zullen geen poorten boven de lijn zitten en de rondetijd is wat korter. T-stukken en kruispunten zal je robot ook niet tegenkomen.
Hoe begin ik met de League Redden Basis?
De robot:
Net als bij de andere leagues mag je helemaal zelf kiezen welke robot je als basis gebruikt. Ook in deze wedstrijd moet je robot geheel zelfstandig (dus zonder afstandsbediening) het parcours afleggen. We zien een aantal robots die vaak gebruikt worden:
- De derde en vierde lijn van technisch Lego: De Lego Mindstorm of Inventors (uitvinders). (LET OP: LEGO heeft besloten te stoppen met deze series, LEGO Spike blijft wel bestaan)
- Mbot, een leer en speel platform voor robotica.
- Zelfgemaakte robots gebaseerd op Arduino.
Veld:
Het veld bestaat uit een aantal lijnelementen en een evacuatiebak. De lijnen zullen elke keer anders liggen waardoor je niet weet hoe het veld er uit ziet. Je robot zal dit moeten ontdekken. Op het veld kan je obstakels tegen komen. Aan het einde van de zwarte lijn vind je de evacuatiebak waar je robot een balletje moet vinden en in een hoek plaatsen.
Uitdagingen:
Bij de redden wedstrijd zal je, los van het leren samenwerken, waarschijnlijk tegen een aantal technische uitdagingen aanlopen:
De lijn volgen: De lijn zal je moeten detecteren met een sensor. Een rechte lijn volgen is nog wel makkelijk, maar het wordt moeilijker als je hier scherpe bochten mee moet maken. Wellicht heb je meer sensoren nodig? Op welke plaats moet je ze zetten?
Omgaan met veranderend licht: De sensoren om de lijnen en stippen te herkennen zijn vaak erg gevoelig voor veranderingen in omgevingslicht. Het is dus handig om je robot zo te maken dat je robot hier mee overweg kan, door bijvoorbeeld te kalibreren voor de wedstrijd.
Herkennen van de ballen: Om zo snel mogelijk de ballen te vinden en dan in de hoek te duwen kan je het beste gebruik maken van sensoren. Denk hierbij aan sensoren die afstand meten.
Verplaatsen van de ballen: Om ballen nog sneller te verplaatsen kan je ze vastpakken zodat je zeker weet dat ze niet wegrollen. Hoe kan jouw robot dit het beste doen?
Veld opbouwen:
Je kan beginnen met simpele lijnen door bijvoorbeeld zwart isolatietape op de grond te plakken. Als je echter moeilijkere lijnsoorten wilt proberen die we ook op de wedstrijden gebruiken kan je:
- Zelf de tegels printen (op A3): rescue_tegels_2019.
- Officiële wedstrijdtegels bestellen (mail info@robocupjunior.nl)
Overig en hulp:
Robotica is een vak wat bestaat uit problemen tegen komen en die weer oplossen. Gelukkig hoeft dat niet alleen. Je kan je teamgenoten, maar ook andere teams om advies vragen! Daarvoor is hier beneden een link:
Je kan ook mailen naar redden@robocupjunior.nl. En uiteraard kan je je aanmelden voor de nieuwsbrief.
Volledige wedstrijdregels:
Als je deel gaat nemen aan het NK moet je je aan alle regels houden. Die zijn hieronder te vinden: