Bij Redden ga je nog een stap verder dan Redden Basis. Je robot zal naast de uitdagingen van de Redden Basis league een helling moeten bedwingen en ook de rest van het veld is moeilijker en groter.
Hoe begin ik met de League Redden?
De robot:
Net als bij de andere leagues mag je helemaal zelf kiezen welke robot je als basis gebruikt. Ook in deze wedstrijd moet je robot geheel zelfstandig (dus zonder afstandsbediening) het parcours afleggen. We zien een aantal robots die vaak gebruikt worden:
- De derde en vierde lijn van technisch Lego: De Lego Mindstorm of Inventors (uitvinders). (LET OP: LEGO heeft besloten te stoppen met deze series, LEGO Spike blijft wel bestaan)
- Mbot, een leer en speel platform voor robotica.
- Zelfgemaakte robots gebaseerd op Arduino.
Veld:
Het veld bestaat uit een aantal lijnelementen en een evacuatiebak. De lijnen zullen elke keer anders liggen, waardoor je niet weet hoe het veld er uit ziet. Je robot zal dit moeten ontdekken. Op het veld kan je robot obstakels en hellingen tegenkomen. Aan het einde van de zwarte lijn is de evacuatiebak waar je robot een balletje moet vinden en in een hoek moet plaatsen.
Uitdagingen:
Bij de redden wedstrijd zal je, los van het leren samenwerken, waarschijnlijk tegen een aantal technische uitdagingen aanlopen:
De lijn volgen: De lijn zal je moeten detecteren met een sensor. Een rechte lijn volgen is nog wel makkelijk, maar het wordt moeilijker als je hier scherpe bochten mee moet maken. Wellicht heb je meer sensoren nodig? Op welke plaats moet je ze zetten?
Omgaan met veranderend licht: De sensoren om de lijnen en stippen te herkennen zijn vaak erg gevoelig voor veranderingen in omgevingslicht. Het is dus handig om je robot zo te maken dat je robot hier mee overweg kan, door bijvoorbeeld te kalibreren voor de wedstrijd.
Herkennen van de ballen: Om zo snel mogelijk de ballen in de hoek te duwen kan je het beste gebruik maken van sensoren. Denk hierbij aan sensoren die afstand meten.
Verplaatsen van de ballen: Om ballen nog sneller te verplaatsen kan je ze vastpakken zodat je zeker weet dat ze niet wegrollen. Hoe kan jouw robot dit het beste doen?
De helling op en af: Om de helling op en af te komen moet je zorgen dat je robot niet vast komt te zitten. Ook zal je lijnsensor mogelijk wat verder van de lijn af komen waardoor deze misschien andere waardes geeft.
Veld opbouwen:
Je kan beginnen met simpele lijnen door bijvoorbeeld zwart isolatietape op de grond te plakken. Als je echter moeilijkere lijnsoorten wilt proberen die we ook op de wedstrijden gebruiken kan je:
- Zelf de tegels printen (op A3): rescue_tegels_2019.
- Officiƫle wedstrijdtegels bestellen (mail info@robocupjunior.nl)
Overig en hulp:
Robotica is een vak wat bestaat uit problemen tegen komen en die weer oplossen. Gelukkig hoeft dat niet alleen. Je kan je teamgenoten, maar ook andere teams om advies vragen! Daarvoor is hier beneden een link:
Je kan ook mailen naar redden@robocupjunior.nl. En uiteraard kan je je aanmelden voor de nieuwsbrief.
Volledige wedstrijdregels:
Als je deel gaat nemen aan het NK moet je je aan alle regels houden. Die zijn hieronder te vinden: